Koningsdag 2020 ziet er dit jaar anders uit vanwege het Coronavirus. Maar de Oranjevereniging Kloetinge is niet bij de pakken neer gaan zitten. Zoals u vorige week op Omroep Zeeland heeft gezien is het idee ontstaan om op 27 april om 10.00 uur in heel Nederland het Wilhelmus te zingen.

Als Oranjevereniging Kloetinge vinden wij dit een prachtige manier om Koningsdag 2020 in Kloetinge te beginnen. Het bestuur van de Oranjevereniging Kloetinge laat zich uiteraard van hun beste kant zien en zingen uit volle borst mee, maar met zijn allen klinkt dit natuurlijk veel mooier. U zingt toch wel met ons mee? Dit kan vanaf de voordeur, vanuit uw tuin of vanaf uw balkon. Dan zijn we toch heel even samen en dat is waar Koningsdag 2020 om draait!

Natuurlijk gaan we ervan uit dat iedereen het eerste couplet van het Wilhelmus uit het hoofd kent, maar mocht u een beetje hulp nodig hebben met het tweede couplet dan vindt u hieronder de tekst. Wij begrijpen dat u zich hiervoor tot in de puntjes wilt voorbereiden, daarom kunt u hier nog een YouTube filmpje bekijken om alvast te oefenen in de juiste toonhoogte.

Koningsdag wordt Woningsdag

Aangezien heel Nederland te kampen heeft de Coronamaatregelen, heeft de Koninklijke Bond van Oranjeverenigingen (KBOV) een alternatief programma gepresenteerd om 27 april toch Koningsdag te kunnen vieren.

• 9.45 uur           : Luiden van de klokken door het hele land.
  • 10.00 uur         : Zingen van het Wilhelmus.
  • Gehele dag      : Digitale kleedjesmarkt.
  • 15.00 uur         : Optredens van muzikanten voor ouderen.
  • 16.00 uur         : Thuistoost op de 53e verjaardag van de Koning.

Tips voor het optimale ‘Woningsdag’ oranjegevoel

• Haal uw mooiste oranje outfit uit de kast.
  • Versier uw huis met oranje ballonnen, vlaggen of slingers.
  • Ga naar Bakker Boer voor overheerlijke oranje tompoucen.

Maak er ondanks alles een mooie dag van, zing uit volle borst, blijf gezond en wij vertrouwen erop u volgend jaar gewoon weer te ontmoeten op het Marktveld voor een spetterende Koningsdag 2021.

Tekst Wilhelmus

Kent u de tekst van ons Nederlandse volkslied niet (meer)? Hieronder vindt u de tekst. Van het Wilhelmus wordt meestal het eerste couplet gezongen, soms gevolgd door het zesde.

Eerste couplet:
Wilhelmus van Nassouwe
ben ik, van Duitsen bloed,
den vaderland getrouwe
blijf ik tot in den dood.
Een Prinse van Oranje
ben ik, vrij, onverveerd,
den Koning van Hispanje
heb ik altijd geëerd.

Zesde couplet:
Mijn schild ende betrouwen
zijt Gij, o God mijn Heer,
op U zo wil ik bouwen,
Verlaat mij nimmermeer.
Dat ik doch vroom mag blijven,
uw dienaar t’aller stond,
de tirannie verdrijven
die mij mijn hart doorwondt.

De volledige tekst van het Wilhelmus vindt u op de pagina van het Koninklijk huis.